FAKIR-modellen
Første fase i forandringsprocessen er analyse, du kan få skabt et overblik, finde ud af hvad virksomhedens problem er. Man skal også finde ud af projektorganisation som består af følgende:
* Styregruppe
* Projektleder
*Projektgrupper
Nu er det så tid til at analysere, og du skal nu udarbejde en.
* Analyse af virksomhedens struktur, medarbejdere og opgaver
* Analyse af virksomhedens nuværende IT
* Beskrive begræsningerne ved den nuværende IT
* Overblik over virksomheden IT-behov
* Hvilke krav de stiller til udskiftningen af deres IT
Du kan evt. også anvende dataflow-diagrammet, som kan hjælpe med at klarlægge virksomhedens IT-behov, og giver dig et bedre overblik.
Nu er det tid til at anskaffe det nye IT. Her starter du med følgende:
Du sender forespørgsler til de udbydere der nu er, som f.eks. Dynateam A/S, Columbus A/S, NAV-Vision ApS osv.
På et tidspunkt vil du så modtage tilbud fra de forskellige leverandører som du har sendt en forespørgsel til.
Du kigger på de forskellige tilbud og sammenligninger dem, hvorefter du vælger den som opfylder dine krav bedst.
Tilsidst sender du en ordre til den leverandør du har valgt.
Så skal konstruktionen til at gå igang. Så med udgangspunkt i analyserne, udarbejder leverandøren i samarbejde med virksomheden en detaljeret beskrivelse af virksomhedens IT-behov. Det gør man for at man får mest ud af hele processen, og slut resultatet.
Der er også kravspecifikation som er en beskrivelse af hvad IT-systemet skal kunne. Så hvis man skriver det skal være brugervenligt er det ikke nok, man skal uddybe det, så dem der skal lave det ved præcist hvad det er man ønsker.
Når det hele er gjort, og IT-systemet er oppe at køre skal man så evalurere hele processen, der kan man f.eks. tage udgangspunkt i følgenede:
*Lever det op til firmaets forventninger?
* Er det brugervenligt?
* Har samarbejdet været godt?
* Har projektorganisationen gjort deres opgaver ordenligt?
* Har projektorganisationen gjort deres opgaver ordenligt?
Kommentarer
Send en kommentar